Digitalisering i det enkla bor det vackra

När jag startade min redovisningskonsult karriär var det mycket papper som hanterades varje dag. Kontoret var fullt med papper och pärmar. Mitt mål när jag startade Lavendo var att automatisera och effektivisera så många processer som vi bara kunde.

I dag gjorde jag ett eget utlägg i vår kvitto app. Jag tog en bild på kvittot, appen kände av från historiken vilken typ av kostnad det var, belopp och moms. Den enda jag behövde göra var att godkänna och skicka utlägget. En sekund senare var allt bokfört och klart med automatik.

Vi har testat en ny integration för en restaurang. Alla kassarapporter läses in med automatik direkt in i bokföringen. Inga mer onödigt stansade av kassarapporter.

Tänk vad mycket tid och pengar vi sparar för våra kunder och för oss själva. Tid som vi som konsulter kan använda till att träffa våra kunder.  Digitalisering i det enkla bor det vackra.

Allt startar med en process

Måndag och veckan är full med roliga rådgivningsuppdrag för min del. Nu börjar vi få nya kunder på rekommendation av våra befintliga kunder. Ett gott betyg och det känns gott i hjärtat att vi har levererat på den nivå som vi skall och lite till.

Den här veckan fokuserar vi på effektiviseringstips i sociala medier. Jag började på en arbetsplats där flertalet av de anställda arbetade med processkartläggning. Att få fram ett nuläge på processerna kring tex ekonomifunktionen för att sedan hitta förbättringsåtgärder. En arbetsplats som jag älskade och lärde mig så mycket av. Att göra samma sak på ett annorlunda sätt vilket i slutändan sparar tid och pengar för både våra kunder och Lavendo. Det är det som det handlar om. Att göra små justeringar i en process kan spara massor av tid. Vi jobbar tex med en kvitto app från Company Expense som gör att Lavendo inte bokför kvitton alls nu för tiden. Vi har en integration som gör att alla transaktioner läses in automatiskt. En sådan liten process förändring kan spara säkert 30 000 SEK för en kund i redovisningsarvoden.

Nu skall jag gå in i ett möte med några blivande lönespecialister från Interum.  De kommer att titta på löneprocessen på Lavendo som en del i deras utbildning. Det är ett projekt som jag har sett fram emot hela sommaren att starta.

 

 

Lavendos branding resa

2017 började jag fundera på hur Lavendo såg ut på socialamedier, web, trycksaker m.m. Hur såg man på Lavendo utifrån? Jag såg ingen röd tråd. Stilarna var lite olika och hur mycket jag än försökte så fick jag inte det att se proffsigt ut. Jag bestämde mig för att titta på branding för företaget. Jag tog hjälp av Malin som är expert på detta område. Hon tog fram ett branding dokument där färg, form och text bestämdes som andades Lavendo. Det blev precis så bra som jag hade tänkt mig. Fördelen med att göra detta arbete är att det blir enklare att skapa en tydligare kommunikation med kunder och andra intressenter. Lavendo ser idag mycket professionellare än när jag startade bolaget. Vi har fortfarande mycket att göra och vi kommer fortsätta detta arbete. En helt ny uppgift som jag tidigare inte har varit inblandad i. Det är fantastiskt roligt att få göra detta och se sitt bolag bli precis så där som jag drömde om för 2 år sedan.

Nu dags för sushi lunch med bästa kollegorna. Sen lite ledighet i helgen. Kommer att behöva jobba lite på kvällstid i helgen. Leverans till en viktig kund på måndag.  Konsultlivet det bästa som finns.

 

 

Nätverk och pannkakor

Idag har jag en dag full med kundmöten, nätverksträff och implementationsmöte gällande ett försystem till lön med Hogia.

Därför passade jag på att gå upp tidigt för att hinna göra lite konsult jobb. I dag är det även outing (utflykt) på sonens förskola vilket innebär att en matsäck skall packas. Veckans höjd punkt enligt sonen. Vi gjorde banan och blåbärspannkaka  och packade ned i hans lilla ryggsäck. Favoritmaten blev utlåtandet.

På förmiddagen skall jag på en nätverksträff. Även om du själv har bestämt dig för att vara själv i ditt företag så behöver man bollplank och samarbetspartners. Nätverkande är ett bra sätt att hitta företag som kan komplettera ditt eget företags varor eller tjänster med. Det kan även vara ett sätt att lära sig nya saker om områden som ligger långt ifrån din egen verksamhetsinriktning.

Under mina 2 första år som entreprenör har jag endast besökt ett fåtal nätverk. Detta mycket beroende på att jag har haft fullt upp med mitt företag och konsultarbete.

Nu är jag med i ett nätverk som heter Beyond The Limits. Här får man träffa andra entreprenörer, mingla och knyta nya kontakter under avslappnande former. Känslan är välkomnande och proffsigt när man besöker detta nätverk. Det som jag gillar med detta nätverk är allt nytt man får lära sig. I dag ser jag fram emot en föreläsning från Malin Hammar-Blomwall med temat – Hur du bygger ditt personliga varumärke online. Malin är vår samarbetspartner när det gäller marknadsföring, socialamedier, branding m.m.. Jag brukar säga hon är vår marknadschef. Henne träffade jag för första gången på en nätverksträff på Södermalm för snart 2 år sen. Vi klickade och resten är historia.

 

 

 

Hjärtat i företaget

I dag har det varit en intensiv dag på Lavendo. Möten från morgon till kväll.  Kom tillbaka från semestern för två veckor sedan och det har varit full fart från första stund. Vi får många  kundförfrågningar just nu. Det är så roligt att få träffa alla dessa entreprenörer.  Som entreprenör gäller det att göra rätt saker.

Vill man växa med sitt företag går det inte om man gör allt själv. Det första jag gjorde när jag startade Lavendo var att outsourca IT funktionen. Vi måste vara den minsta kunden som de någonsin haft.

Varför gjorde jag det? Jag älskar integrationer och affärssystem. Själva IT driften är basen. I vår bransch måste det bara fungera. Inget får krascha eller försvinna.  Bokföringen får inte försvinna, bokslutsbilagor måste dokumenteras och struktureras upp och sparas enligt lagen. För mig tar det dubbelt så lång tid att lära mig detta mot att jag låter någon expert göra det åt mig. Den tiden jag vinner kan jag använda till att jobba med rådgivning till mina kunder eller komma på någon smart ny ide för mitt företag. Framför allt det skulle inte bli lönsamt om jag skulle lägga så mycket tid på något som ändå inte ger mitt företag någon intäkt.

Det gäller att hitta rätt samarbetspartner som har samma grund syn som ens eget företag.  Det har vi verkligen hittat i Xllnc advise. Supporten är fantastisk och det känns som de är en del av Lavendo.

 

 

Att växa

När jag startade Lavendo var jag själv i företaget. Steget att gå från att ha arbetat i stora outsourcingorganisationer till att vara helt själv att arbeta var stort. Jag insåg snabbt att jag inte var gjord att arbeta helt själv. Jag saknade kollegor att diskutera ekonomifrågor med, äta lunch tillsammans och bollplank kring nya idéer. Ganska snabbt insåg jag att jag ville växa med mitt entreprenörskap.

I dag är vi 4 konsulter och målet är att bli fler. Viktigast är att vi växer i lagom takt. Vi får aldrig glömma vårt why på vägen. Att göra skillnad för människor, företag och lönsamhet. Vi skall alltid vara personliga med våra kunder och inte vara en fabrik. Det är mycket viktigt för mig.

Att få kollegor har fått mig att växa som person och tänka i nya banor och det kanske ändå är det viktigaste av allt.

 

 

Living the dream

Jag är så glad jag vågade ta steget att starta Lavendo. Att driva eget företag kan vara det roligaste jag har gjort i mitt yrkesliv. Mitt mål är att bygga ett bolag där vi levererar hög kvalitet, har smarta digitala lösningar, nära kontakt med våra kunder och bli världens roligaste arbetsplats.

Mina tips för dig som precis har startat upp ditt bolag:

1, Ge inte upp det tar tid innan verksamheten lyfter.

2, Jobba mål fokuserat. Sätt mål, följ upp, fira och sätt nya mål.

3. Följ magkänslan vad som känns rätt långt där inne är oftast rätt.

4, Glöm inte att har roligt på resan. Omge dig med människor som ger dig positiv energi och inspiration.

 

 

 

Tid

I mitt arbete som redovisningskonsult funderar jag alltid mycket på tid.

 

 

Vi får oftast frågan vad kostar ni per timme? Jag har funderat på det här jag har ställt samma fråga förut. Ett timpris säger ingetting egentligen. Frågan man borde ställa är vad får man för tiden?

När vi får en ny kund tittar vi alltid på nu läget hur ser processen ut idag. Sen när det är kartlagt börjar vårt roliga arbete. Jakten på tiden. Hur kan vi jobba smartare och kapa tid och ta bort onödiga processer. Hittar vi en lösning som effektiviserar bort våran egen tid med tex en integration då gör vi det.

Kvalitet har en stor del av hur effektivt man jobbar. Har man koll på bokföringen, avstämningar på plats, bra dokumentation och en analys av siffrorna sparar man mycket tid och slipper tråkiga överaskningar.

Sista pusselbiten som gör att man sparar tid, kommunikation.

Vi frågar alltid vår kund berätta hur ni arbetar, hur kommer materialet in till dig, varför gör man på ett visst sätt och läser man alla rapporter man får? Ibland skickas det rapporter som ingen läser till kunder när de i själva verket istället har behov av en helt annat besluts underlag. Kan underlag skickas in på ett smartare sätt genom en integration eller en app? Kommunikation är jätte viktigt.

Jag säger som min gamla chef “tid är det enda vi har gott om” sen är det upp till oss att skapa det bästa av tiden vi får.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Tillsammans med våra kunder gör vi skillnad

Visma gjorde en undersökning i höstas som visar att sju av tio småföretagare i Sverige vill ha en närmare och mer löpande kontakt med sin redovisningsbyrå. Åtta av tio vill prata mer nutid och framtid än dåtid med sin redovisningskonsult.  Det paradigm skifte som sker nu i redovisningsbyrå branschen med ett mer digitalt arbetssätt gör att vi får mer tid för just det. Möten med våra kunder.

Det bästa som finns är att ha ett nära samarbete med våra kunder. Att sätta sig in i våra kunders verksamhet gör dessutom  skillnad på nedersta raden. Lavendo jobbar inte bara som en traditionell redovisningsbyrå inhouse utan sitter  även ute hos kund. Idag har jag varit hos kund och gjort månadsbokslut. Ger massor energi och extra kunskap om företaget att få sitta på plats hos kund.  Det ger en insyn i alla flöden inom ekonomi och lön som man annars inte skulle se om man bara satt på kontoret och gjorde jobbet.

I morgon väntar mer rapportering och tills dess njuter jag av vackra tulpaner som jag fick på tulpanernas dag. Ett härligt vår tecken.

 

Nu är den äntligen här Lavendos nya hemsida ! 

Nu är den äntligen här Lavendos nya hemsida ! Detta blir en spännande nystart för företaget som vi har längtat.

Vi är så nöjda med våra nya hemsida som vi har skapat till det fantastiska teamet hos Whatwedo AB. Proffsiga, proaktiva och personliga precis som vi gillar hos Lavendo. Rekommenderar varmt en kontakt med dem om ni är i starten med en hemsida.

En nyhet hos Lavendo är även denna blogg.

Detta är även en blogg för er som vill veta mer om ekonomi, skatt och hr. Det är även få chansen att titta bakom kulisserna på livet på en redovisningsbyrå. Vad gör vi om dagarna?

Välkommen till Lavendo !